Bij rugklachten of stijve spieren denkt men al snel aan de weldadige warmte van een heet bad of de sauna. Maar juist extreme koude kan het lichaam een enorme opkikker geven. Koude therapie wint steeds meer aan populariteit. Kou stimuleert de bloedcirculatie, remt ontstekingen en kan boven alles een uitstekende pijnstiller zijn. Wat doet iemand als eerste als men met een vinger tussen de deur komt? Juist, zo snel mogelijk onder de koude kraan.

Cryo-therapie – therapeutisch gebruik van kou – is zo oud als Methusalem. Fysiotherapeuten passen al jaren ijsmassages of zogenoemde coldpacks toe om herstel van acute blessures te bevorderen. De koude vernauwt de bloedvaten, waardoor zwelling en vochtophoping minder wordt. Koude lucht of ijs heeft een pijnstillend effect.

IJsbad

De Nederlandse hockeyvrouwen en wielrenners doen het. Sommige spelers van het Nederlands elftal doen het. Steeds meer topatleten springen na het sporten graag in een ijsbad. De eerste seconden is het even rillen, maar ze krijgen er wel wat voor terug. Zo zouden verzuring, pijn, kleine ontstekingen en vermoeidheid van de spieren sneller afnemen. Door de kou trekken spieren samen waardoor afvalstoffen eruit worden geperst, luidt de theorie erachter. Zodra de sporter uit het bad stapt, zuigen de spieren zich vol met vers stromend bloed.

Schaatser Sven Kramer stapte in de voorbereiding naar de Olympische Winterspelen in 2010 ook nog braaf in een afvalcontainer vol ijsblokjes. Het is natuurlijk wel een heel gedoe, zo’n ijsbad. Atleten op weg naar de Zomerspelen in Londen beschikten over mobiele ijsbaden. IJsbaden zijn populair in Engeland en Duitsland. Voetballers uit de eredivisie zijn in deze landen vaak verplicht om na de wedstrijd een ijsbad te nemen. Nieuwste ontwikkeling voor koude therapie is de cryosauna. Een cryosauna heeft meer effect dan een ijsbad, kost minder tijd en is niet pijnlijk. 

ijsbad

Cryosauna

Oorspronkelijk komt cryo-therapie uit Japan, waar artsen koude als pijnstiller gebruiken bij ontstekingsziekten als reuma en artrose. Nadat een Duitse reumatoloog een vrieskamer installeerde in zijn kliniek, kwam er meer aandacht voor de cryosauna in het Westen. Inmiddels zijn er sinds kort ook enkele cryosauna’s in Nederland te vinden.

De koude sauna werkt als volgt: je gaat maximaal 3 minuten in een cabine, gevuld met zeer koude lucht van -170 graden. Door de koude lucht komt het lichaam in een thermische shock. Een overlevingsmechanisme komt op gang, waardoor het bloed zich terugtrekt uit de ledematen en naar alle vitale organen stroomt.

Eenmaal uit de sauna krijgt het lichaam een boost en stroomt het bloed weer met extra kracht door het hele lichaam. Het gevolg: betere weerstand, meer energie, minder ontstekingen en zwellingen. Extreme koude zou ook endorfine vrijmaken, het gelukshormoon dat zorgt voor een cold high, zoiets als de runners high die hardlopers ervaren.

Koude therapie geeft goed resultaat bij chronische vermoeidheid na ziekte, pijnklachten zoals o.a. gewrichtspijn, sportblessures, slaapproblemen en stoornissen in de bloedsomloop.

Wim Hof

Wim Hof, ook bekend onder de naam “The Iceman”, is een Nederlander die diverse kouderecords op zijn naam heeft staan. Hij ontwikkelde een methode waardoor ook andere mensen beter bestand tegen koude zouden zijn, de Wim Hof Methode. Wim Hof is een groot voorstander van koude therapie en probeerde ook de cryosauna waar hij bijzonder over te spreken is. Bekijk hier het verslag van Wim Hof over zijn bezoek aan de cryosauna.